Korekta wstecz czy na bieżąco
Zmiana ceny pociąga za sobą konieczność podwyższenia lub obniżenia przychodu. Powstaje wtedy problem, w jakim okresie należy to zrobić
Korekta może mieć charakter historyczny (odnosić się do okresu uzyskania korygowanego przychodu) lub nastąpić na bieżąco (wpływając na przychody okresu dokonania korekty).
Przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie odnoszą się wprost do tego zagadnienia. Jedyną wzmiankę o możliwości korygowania przychodu znajdziemy w jego definicji, która mówi o należności pomniejszonej o „wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont”.
Zapis ten wskazuje samą możliwość zmniejszenia przychodu, ale nie zawiera wskazówki co do momentu korekty. Nie obejmuje on ponadto wszystkich przypadków korygowania ceny (może np. dojść do jej podwyższenia).
Trzy różne przyczyny
Zasady korygowania przychodu należy więc wyprowadzić z ogólnych reguł powstawania zobowiązań w podatkach dochodowych. W tym celu trzeba wyróżnić trzy przypadki korekty ceny:
∑ gdy przyczyna korekty powstała już w momencie rozpoznania przychodu (np. na skutek błędu w cenniku, pomyłki w identyfikacji ilości lub rodzaju dostawy, ustalenia przez strony ceny w kwocie brutto, błędu co do stawki VAT wpływającego na kwotę ceny netto będącej przychodem lub ustalenia w umowie ceny jako równowartości określonego dobra, np. klauzuli walutowej, z jednoczesnym zastosowaniem niewłaściwego kursu, jako współczynnika kształtującego cenę),...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)