Jak nie naruszać zbiorowych interesów konsumentów
Aby ustrzec się zarzutu złamania praw przysługujących osobom fizycznym, przedsiębiorca musi dobrze poznać. Może to pozwolić na uniknięcie dotkliwej kary finansowej
Konsumenci, jako najsłabsza grupa uczestników wolnego rynku, są chronieni w szczególny sposób przez prawo. Z kolei przedsiębiorcy, jako profesjonaliści, są zobligowani do przestrzegania pewnych norm.
Niewiedza w tym zakresie lub świadome łamanie reguł może mieć przykre konsekwencje. Najmniej bolesne będą związane z nakazem zaprzestania stosowania praktyk naruszających takie reguły.
Najsurowsze mogą wiązać się z obowiązkiem zapłacenia kary finansowej. A ta może sięgać równowartości 10 proc. przychodów firmy. Zatem na czym może polegać naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, kiedy, kto i w jaki sposób może się tego dopuścić?
Wpierw przepisy...
W pierwszej kolejności warto przypomnieć, jak kwestię tę regulują przepisy. Znajdziemy je w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej ustawa; DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.).
Zgodnie z art. 24 ust. 1 zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Przez taką praktykę rozumie się godzące w te interesy bezprawne działania przedsiębiorcy, w szczególności:
- stosowanie postanowień wzorców umów, które zostały wpisane do rejestru postanowień (wzorców umów) uznanych za niedozwolone,
- naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta