Czy da się uniknąć podatku od prezentu dla klienta
Od 1 kwietnia nieodpłatne przekazanie towarów, także na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jest objęte VAT. Do łask wrócił więc pomysł, aby uniknąć obciążeń dzięki pośrednictwu agencji marketingowych
Model ten przewiduje, że całą obsługą akcji promocyjnej lub programu lojalnościowego zajmuje się agencja marketingowa. Do jej obowiązków należy również nabywanie nagród i ich przekazywanie uczestnikom programu lojalnościowego (bez opłat z ich strony). Jednocześnie organizator wystawia firmie, która zleciła prowadzenie promocji, jedną fakturę za usługi marketingowe, reklamowe i obsługę programu lojalnościowego. Nabywca odlicza VAT z takiej faktury na zasadach ogólnych. Przekazanie towarów przez agencję marketingową nie jest natomiast uznawane za nieodpłatne, ponieważ otrzymuje ona za to wynagrodzenie, które jest wkalkulowane w cenę usługi obsługi programu. W konsekwencji agencja marketingowa odlicza VAT naliczony od zakupu przekazywanych towarów i jednocześnie nie nalicza tego podatku przy przekazaniu. Taki schemat opodatkowania budzi jednak w ostatnim czasie liczne wątpliwości. Wynikają one z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w połączonych sprawach Loyalty Management i Baxi Group (C-53/09 i C-55/09). Czy obawy związane z jego zastosowaniem są słuszne?
Świadczenia złożone
Korzystny sposób rozliczenia VAT przy pośrednictwie agencji marketingowej wynika z wypracowanej i rozwijanej przez ETS koncepcji świadczeń złożonych. Zasadą ogólną VAT jest odrębne opodatkowanie każdej czynności (każdego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta