Darmowa usługa to sposób na optymalizację
Po zmianach w ustawie o podatku od towarów i usług akcje promocyjne polegające na nieodpłatnym wydaniu towarów przestały być w wielu wypadkach opłacalne. Alternatywą może być nieodpłatne świadczenie usług
Zmiany w zasadach opodatkowania nieodpłatnych dostaw towarów wprowadzone od 1 kwietnia tego roku w znacznym stopniu wpłynęły na możliwości optymalizacji rozliczeń VAT przy akcjach promocyjnych polegających na przekazywaniu nieodpłatnie towarów klientom lub kontrahentom.
VAT zostały bowiem objęte zasadniczo wszystkie nieodpłatne wydania towarów, bez względu na cel, na jaki towary takie są przekazywane (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Od zasady tej jest kilka wyjątków wskazanych w art. 7 ust. 3 ustawy, niemniej w wielu sytuacjach uniknięcie ciężaru VAT przy nieodpłatnym przekazaniu towaru nie jest możliwe.
Nieodpłatne świadczenie
Zupełnie inne zasady opodatkowania dotyczą natomiast usług świadczonych nieodpłatnie. Może to być wykorzystane przez podatników przy kształtowaniu niektórych akcji marketingowych. Również te przepisy zostały znowelizowane od 1 kwietnia br. Skala zmian była jednak znacznie mniejsza niż w wypadku nieodpłatnych dostaw towarów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011, za odpłatne świadczenie usług (czyli czynność opodatkowaną zdefiniowaną w art. 8...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta