Czwarta część Trylogii
Scena z księdzem Ignacym Skorupką w filmie „1920. Bitwa Warszawska" przypomina kadry z innego obrazu Jerzego Hoffmana – „Potopu". Co upodabnia poderwanie do ataku młodziutkich ochotników pod Ossowem przez niewiele od nich starszego księdza (Skorupka miał 27 lat) do prowadzenia procesji przez przeora Kordeckiego na wałach Jasnej Góry oraz do powitania wracających z wojny rycerzy laudańskich przez proboszcza na Żmudzi? Najprościej byłoby odpowiedzieć: akcesoria. Niezbyt obecnie modne: sutanna, komża, krzyż. Niemodne jest też łączenie ich z archaicznym – proszę wybaczyć wyrażenie – patriotyzmem. Kogo to wzrusza? Takie natręctwo powinno dziś oburzyć, a w najlepszym razie znudzić.
•
40 lat temu też oburzało. Po antysemickich hecach marcowych Jerzego Hoffmana spotykały już afronty przy „Panu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta