Kiedy zgłosić zamiar postawienia bannera
Przedsiębiorca, który chce postawić tablicę reklamową, musi zadbać o dopełnienie formalności. Jeśli tego nie zrobi, będzie musiał ją usunąć
Prawo budowane nie definiuje pojęcia „reklama”. Ale kilka lat temu interpretacji tego słowa dokonał Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Można więc się posiłkować jego wyjaśnieniami.
Według tej interpretacji przedsiębiorca powinien sięgnąć po definicję reklamy z ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z nią reklama to nośniki informacji wizualnej wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami. Przy czym konstrukcja urządzenia reklamowego będzie bardziej skomplikowana niż tablicy reklamowej.
Uwaga! Prawo budowlane traktuje reklamę jako budowle (art. 3 pkt 3), obiekty małej architektury (art. 3 pkt 4) lub tablice i urządzenia reklamowe (art. 29 ust. 2 pkt 6).
Prawo budowlane nic nie mówi też o rozmiarach tablic i urządzeń reklamowych. Często więc władze zwłaszcza dużych miast określają szczegółowe zasady wywieszania i montowania reklam, łącznie z ich rozmiarami. Tak jest np. w Łodzi. Ale nie ma tu reguły.
Określenie zasad rozmieszczania reklam może zawierać miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, np. plan miejscowy rejonu skrzyżowania ul. Sikorskiego z ul. Sobieskiego w Warszawie. Plan definiuje reklamę na użytek tego przepisu, zawiera również osobny rozdział „Zasady lokalizowania reklam, szyldów i słupów ogłoszeniowych”.
Tylko samo zgłoszenie
Montaż większości tablic i urządzeń reklamowych instalowanych na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta