Fabryki autobusów ominął kryzys
Ubiegły rok przyniósł bardzo wyraźną poprawę wyników całej branży. Sprzedaż w Polsce wzrosła o ponad jedną czwartą w ujęciu rok do roku. Produkcja skoczyła o przeszło 11 proc., zwiększył się eksport. Rok 2012 może być jeszcze lepszy dzięki dobrej koniunkturze w Europie. Popyt w kraju zacznie jednak słabnąć
Kryzys ominął w ubiegłym roku rynek autobusów wielkim łukiem. Sprzedaż w kraju wystrzeliła w górę, zdecydowanie poprawiły się wyniki eksportu. W produkcji jesteśmy europejskim potentatem, zajmując trzecie po Szwecji i Niemczech miejsce w Europie.
Według branżowej firmy analitycznej JMK fabryki w Polsce opuściło w ostatnich dwunastu miesiącach ponad 4,6 tys. autobusów. W porównaniu z rokiem wcześniejszym to wzrost o ponad 11 proc. Producenci zawdzięczają go wysokiemu popytowi na rynku wewnętrznym oraz prawie 9-procentowemu wzrostowi zamówień z zagranicy, następującemu po blisko 15-procentowym spadku rok wcześniej. – To oznacza, że pierwszy tak wyraźny eksportowy dołek mamy już za sobą – twierdzi Aleksander Kierecki, ekspert JKM. Na czterech największych producentów – MAN, Solaris, Volvo i Scania – tylko ta ostatnia nie poprawiła wyników. Za to MAN, największy wytwórca w Polsce, rok wcześniej borykający się ze spadkiem zarówno produkcji, jak i eksportu w roku ubiegłym odnotował wzrost dwucyfrowy. – Uruchomiliśmy produkcję luksusowej marki Neoplan, wprowadziliśmy modernizacje linii...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta