Inny wymiar prawdy
Inny wymiar prawdy
Z Giorgiem Strehlerem, reżyserem, przewodniczącym Unii Teatrów Europy, rozmawia Janusz R. Kowalczyk
Gratuluję panu Nagrody im. Tadeusza Kantora...
Bardzo się cieszę, że ją otrzymałem. Nie znałem Kantora osobiście. My, ludzie teatru przemieszczamy się z jednej strony kontynentu na drugą, ale bardzo często nie możemy się spotkać osobiście. To, co robił Tadeusz Kantor, uważam za bardzo ważne na tle dorobku innych europejskich reżyserów. Nasze style są odmienne, ale otrzymanie tej nagrody sprawiło mi wielką przyjemność.
Pana teatr zmierza w zupełnie innym kierunku -- ku instytucjonalności, Kantora -- wręcz przeciwnie. Pan zatrudnia zawodowych aktorów, u Kantora byli to głównie plastycy. Dla pana na scenie najważniejszy jest tekst, dla Kantora -- niekoniecznie. Nie odczuwa pan paradoksu sytuacji?
Nigdzie nie jest powiedziane, że musimy być podobni w teorii czy formach wyrazu, aby się wzajemnie cenić i rozumieć. Ideą kultury jest to, że potrafi łączyć przeciwstawne światy. Wspólny jest fakt artystyczny i jego jakość. Teatr jest środkiem wyrazu, który nie komunikuje nam małej codziennej rzeczywistości. Trzeba w nim widzieć nie drobne fakty codzienności, a wielką metaforę życia. Teatr pokazuje, czym jest ludzka egzystencja na tle wieczności.
Kantor był antyrealistyczny w teatrze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta