Dwa odcinki bez szans na szybką budowę
W najbliższych latach nie powstaną odcinki autostrad: z Tuszyna do Pyrzowic na A1 i z Warszawy do wschodniej granicy na A2. Trasy miały być wybudowane we współpracy z prywatnymi inwestorami. Unijny Eurostat twierdzi jednak, że jeśli drogi te będą zarabiać, zaliczy koszty budowy do długu publicznego. A tego chce uniknąć rząd.
Odcinki mają w sumie 305 km, ich koszt to ok. 8,5 mld zł. Takich funduszy rząd nie ma i chciał budować w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Unijny urząd statystyczny stwierdził, że koszty budowy należy zaliczyć do długu publicznego. – Utrudnia to stworzenie korzystnego dla Skarbu Państwa projektu budowy autostrady płatnej przez partnera prywatnego – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu.