Transport kontenerowy rośnie
Przewozy intermodalne w Polsce to 2,4 proc. transportu towarów koleją. Na Zachodzie – 30 proc.
Transport intermodalny to przewóz kontenerów przy użyciu kilku środków transportu – morskiego, kolejowego i samochodowego.
Jeszcze do niedawna w kontenerach transportowane były jedynie towary przetworzone, teraz na całym świecie coraz częściej pakuje się w nie drewno, chemie czy płyny. W Polsce transport intermodalny wciąż raczkuje. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, takie przewozy stanowią w Polsce zaledwie 2,37 proc. transportowanej koleją masy towarowej oraz 4,53 proc. wykonanej przy jej przewozie pracy przewozowej.
W porównaniu z innymi krajami stawia to Polskę na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Udział przewozów intermodalnych z wykorzystaniem kolei na naszym kontynencie przekracza 30 proc. – Jeśli towary są przysyłane do Polski w kontenerach, to musimy je obsłużyć, zapewniając intermodalny transport przez ostatnią część międzynarodowej lub międzykontynentalnej drogi towaru. Zwłaszcza że jest to sposób efektywny – podkreśla Tomasz Szmidt, prezes Balticonu. Impulsem dla rozwoju tej gałęzi transportu są też wymagania stawiane przez Komisję Europejską w „Białej księdze – polityce transportu do roku 2050". Zgodnie z przyjętymi założeniami w 2050 r. transport inny niż drogowy ma mieć 50 proc. udziału w transporcie ogółem.
W 2011 r. przewoźnicy kolejowi uruchamiali około 1250 tras intermodalnych miesięcznie....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta