Kosztowne zabiegi o czytelników
Zdaniem zachodnich wydawców potrzeba minimum 36 miesięcy, by debiutujący dziennik zakorzenił się na rynku i zaczął przynosić zyski
Kosztowne zabiegi o czytelników
Andrzej Szafrański, Michał Majewski
Z ponad pięćdziesięciu dzienników o zasięgu regionalnym i lokalnym założonych po roku 1989 ukazuje się dzisiaj jedynie osiem. Znacznie lepiej wiedzie się gazetom ogólnopolskim. Spośród osiemnastu nowych tytułów przestało się ukazywać tylko sześć. "Uwolnienie" prasy po 1989 roku spowodowało lawinowe powstawanie nowych tytułów, głównie prasy o zasięgu mniejszym niż regionalny. Dla wielu wydawców rynek prasowy okazał się jednak znacznie trudniejszy, niż początkowo sądzili, stąd rozpoczęta przed kilku laty seria plajt.
Wśród najczęstszych przyczyn upadków pism wymienić można słaby poziom merytoryczny, brak rozpoznania rynku reklam i ogłoszeń oraz nieznajomość praw rządzących rynkiem prasowym i słabe zaplecze kapitałowe. Przeciętny czas obecności na rynku dzienników regionalnych, które upadły, wynosił 14 miesięcy, zaś ogólnopolskich jedynie 12. Tymczasem inwestowanie w rynek prasowy to działalność długoterminowa. Zdaniem zachodnich wydawców potrzeba minimum 36 miesięcy, by nowy dziennik zakorzenił się na rynku i zaczął przynosić pierwsze zyski. "Życie"...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta