Zaczynamy od nowa
60 lat elektryfikacji PKP
Zaczynamy od nowa
15 grudnia 1936 roku pierwsze pociągi elektryczne ze znakami PKP wyjechały na trasę z Pruszkowa do Otwocka. Po sześćdziesięciu latach od wprowadzenia trakcji elektrycznej Polskie Koleje Państwowe eksploatują ponad 11 tys. kilometrów linii zelektryfikowanych, a udział trakcji elektrycznej w całości pracy przewozowej PKP przekracza 90 proc. Obecnie, w ramach dostosowywania naszych kolei do standardów przyjętych w Europie, rozpoczął się proces "reelektryfikacji", czyli wymiany urządzeń sieci trakcyjnej na odpowiadające dzisiejszym wymaganiom.
Pierwsze prototypy szynowych pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi pojawiły się jeszcze w latach 40. ubiegłego stulecia. Źrodłem energii elektrycznej były zainstalowane w nich baterie złożone z dużej liczby ogniw galwanicznych, a potem -- akumulatorów ołowiowych. Mała pojemność energetyczna baterii w stosunku do ich masy spowodowała jednak, że pojazdy tego typu nigdy nie zdobyły popularności.
Powszechne zastosowanie znalazły natomiast lokomotywy i wagony silnikowe z silnikami elektrycznymi zasilanymi energią dostarczaną z zewnątrz. Rozpowszechniły się one szybko, poczynając od 1879 roku, w transporcie szynowym o zasięgu lokalnym, czyli w sieciach tramwajowych oraz lekkich kolejkach miejskich i podmiejskich. W miarę postępu w elektrotechnice...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta