Jak przewozić towary na statkach
Frachtujący ma obowiązek przygotowania i przekazania przewoźnikowi pełnej dokumentacji ładunku oraz poinformowania go, gdy towar wymaga specjalnego obchodzenia się z nim.
Zorganizowanie przewozu towarów statkami morskimi z pozoru wydaje się proste i banalne. Zgodnie z prawem obwarowane jest jednak licznymi zasadami, które są właściwe tylko dla tego rodzaju transportu.
W przypadku przewozu ładunku drogą morską warto wiedzieć, jak wygląda załadunek, rozładunek, jakie są szczególne elementy umowy, co to jest konosament i z jakich elementów musi się składać. Ważne jest też, jakie są ograniczenia odpowiedzialności za roszczenia morskie. Wszystkie te sprawy reguluje ustawa z 18 września 2001 r. – Kodeks morski.
Formalności
Umowę na przewóz ładunku zawiera się co do zasady w formie pisemnej i za wynagrodzeniem dla przewoźnika. Jest możliwość zawarcia dwóch rodzajów umów – czarterowej oraz bukingowej. Umowa czarterowa polega na tym, że wynajmuje się od przewoźnika całą lub część przestrzeni ładunkowej statku na jedną lub więcej podróży. W umowie tej można zawrzeć informację, że towar zostanie przewieziony konkretnym statkiem, co zobowiązuje przewoźnika do uzyskania zgody w przypadku dokonania jakichkolwiek zmian w tym zakresie.
Natomiast umowa bukingowa polega na zakontraktowaniu przewozu poszczególnych rzeczy lub ładunku określonego rodzaju, ilości, miary lub wagi. W tym przypadku, jeśli umowa nie zawiera zakazu, przewoźnik może bez pytania o zgodę transportować ładunek każdym swoim...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta