Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pomnik z czarnej płyty

04 maja 2013 | Kultura | Jacek Cieślak
Modern Jazz Quartet, „The Sheriff”, 1964
źródło: Rzeczpospolita
Modern Jazz Quartet, „The Sheriff”, 1964
The Velvet Underground, „Loaded”, 1970
źródło: Rzeczpospolita
The Velvet Underground, „Loaded”, 1970
The Cream, „Live Cream Volume II”, 1972
źródło: Rzeczpospolita
The Cream, „Live Cream Volume II”, 1972
Carlos Santana, „Moonflower”, 1977
źródło: Rzeczpospolita
Carlos Santana, „Moonflower”, 1977
Leonard Cohen, „Live Songs”, 1973
źródło: Rzeczpospolita
Leonard Cohen, „Live Songs”, 1973
Judas Priest, „British Steel”, 1980
źródło: Rzeczpospolita
Judas Priest, „British Steel”, 1980

Renesans winylowych longplayów zaowocował pierwszą w Polsce wystawą okładek naszych najsłynniejszych grafików: Rosława Szaybo i Stanisława Zagórskiego.

Żyjemy w czasach, kiedy nośniki cyfrowe są coraz bardziej popularne, a jednak guru epoki cyfrowej Steve Jobs, współtwórca sukcesu Apple i iTunesa, sam wolał słuchać muzyki używając gramofonu...

– Na świecie odnotowujemy renesans płyty winylowej – mówi Grzegorz Brzozowicz, pomysłodawca i kurator wystawy, która do 15 maja będzie czynna w warszawskiej Galerii Kordegarda. – To jedyny tradycyjny nośnik, którego sprzedaż rośnie, od 2008 r. średnio o 20 procent rocznie. Tylko w USA fani kupili w zeszłym roku 5 milionów egzemplarzy. Najnowszy album Jacka White'a rozszedł się w 40 tysiącach egzemplarzy. A nie byłoby sukcesu płyt winylowych, gdyby nie wspaniałe projekty graficzne okładek. To również one sprawiają, że słuchacze z większą chęcią sięgają po muzykę na czarnej płycie. Nagraniom towarzyszy niekonwencjonalny obraz, dodatkowy plastyczny obraz. Dzięki grafice muzyka przestaje być ulotna, a my trzymając w rękach album silniej wiążemy się z dziełami artystów. Tą wystawą chcę również oddać hołd polskim plastykom.

Mowa o artystach u nas niedocenionych. W żadnej liczącej się galerii nie było do tej pory monograficznej wystawy, poświęconej wyłącznie okładkom płyt. Rozsądniej reagują właściciele modnych klubów i klubokawiarni, gdzie płyty winylowe stanowią naturalny wystrój, tak jak książki – przywołując ducha czasów sprzed rewolucji cyfrowej....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 9527

Zamów abonament