Uśmiechnij się do reklamy
Sprzężone z kamerami komputery widzą, co nam się podobało, i dopasowują do tego ofertę sprzedaży.
Maszyny potrafią rozpoznać, na widok czego się uśmiechamy albo krzywimy. Co chcielibyśmy kupić, a co tylko nas irytuje. Co więcej: znają naszą płeć, wiek, kolor skóry, nawet wzrost i fryzurę.
Nie – nie chodzi o wszechobecne dziś szpiegowanie ludzi w Internecie przez potencjalnych reklamodawców. Chodzi o to, co się dzieje „w realu", w świecie rzeczywistym. Wystarczy takie urządzenie postawić na półce w sklepie, aby natychmiast zorientować się, na jakich opakowaniach zatrzymujemy wzrok. I wykorzystać tę wiedzę do jeszcze skuteczniejszego marketingu. Inaczej mówiąc – ilekroć przechodzimy obok nowoczesnych ogłoszeń wyświetlanych na płaskich ekranach w sklepie, musimy się liczyć z tym, że ktoś nas obserwuje.
Permanentna inwigilacja
Gdy kogoś spotykamy, wystarczy nam dosłownie ułamek sekundy, aby określić wiek, płeć czy rasę drugiej osoby. Tylko odrobinę dłużej zajmuje nam sprawdzenie, w jakim ktoś jest nastroju. Wszystko to umiemy odczytać z wyrazu twarzy.
Teraz to samo umie zrobić komputer, a nawet telefon komórkowy wyposażony w kamerkę – a przecież większość urządzeń już je posiada. Opracowane przez firmę IMRSV oprogramowanie Cara analizuje twarze ludzi i określa ich wiek, płeć czy grupę etniczną. Według Jasona Sosa, szefa IMRSV, takie oprogramowanie to marzenie marketingowców.
– Dane statystyczne zbierane przez strony internetowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta