Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Uśmiechnij się do reklamy

25 maja 2013 | Nauka | Piotr Kościelniak
Maszyna sprzedająca napoje ocenia wiek kupującego i sugeruje mu produkt. Dziecko dostanie słodką colę, starszy – herbatę
źródło: EAST NEWS
Maszyna sprzedająca napoje ocenia wiek kupującego i sugeruje mu produkt. Dziecko dostanie słodką colę, starszy – herbatę
Komputer z kamerą może oszacować wiek ludzi. Fot. Shuji Kajiyama
źródło: AP
Komputer z kamerą może oszacować wiek ludzi. Fot. Shuji Kajiyama

Sprzężone z kamerami komputery widzą, co nam się podobało, i dopasowują do tego ofertę sprzedaży.

Maszyny potrafią rozpoznać, na widok czego się uśmiechamy albo krzywimy. Co chcielibyśmy kupić, a co tylko nas irytuje. Co więcej: znają naszą płeć, wiek, kolor skóry, nawet wzrost i fryzurę.

Nie – nie chodzi o wszechobecne dziś szpiegowanie ludzi w Internecie przez potencjalnych reklamodawców. Chodzi o to, co się dzieje „w realu", w świecie rzeczywistym. Wystarczy takie urządzenie postawić na półce w sklepie, aby natychmiast zorientować się, na jakich opakowaniach zatrzymujemy wzrok. I wykorzystać tę wiedzę do jeszcze skuteczniejszego marketingu. Inaczej mówiąc – ilekroć przechodzimy obok nowoczesnych ogłoszeń wyświetlanych na płaskich ekranach w sklepie, musimy się liczyć z tym, że ktoś nas obserwuje.

Permanentna inwigilacja

Gdy kogoś spotykamy, wystarczy nam dosłownie ułamek sekundy, aby określić wiek, płeć czy rasę drugiej osoby. Tylko odrobinę dłużej zajmuje nam sprawdzenie, w jakim ktoś jest nastroju. Wszystko to umiemy odczytać z wyrazu twarzy.

Teraz to samo umie zrobić komputer, a nawet telefon komórkowy wyposażony w kamerkę – a przecież większość urządzeń już je posiada. Opracowane przez firmę IMRSV oprogramowanie Cara analizuje twarze ludzi i określa ich wiek, płeć czy grupę etniczną. Według Jasona Sosa, szefa IMRSV, takie oprogramowanie to marzenie marketingowców.

– Dane statystyczne zbierane przez strony internetowe...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9545

Wydanie: 9545

Zamów abonament