Tyle samo godzin pracy dla samozatrudnionych i etatowych kierowców
Za 12 dni nawet szofera mającego własną firmę nie da rady już nadmiernie eksploatować. Będą go obowiązywać takie same ograniczenia czasowe jak pracowników. Służbowo pojeździ zatem nie więcej niż 60 godzin w tygodniu
Wobec kierowców-przedsiębiorców pojawi się też obowiązek ewidencjonowania czasu pracy, a za naruszenie nowych przepisów będą groziły kary pieniężne.
To skutek zmian krajowych przepisów, wynikający z zastosowania unijnej dyrektywy o czasie pracy w transporcie. Choć podjęto kilka prób, ostatecznie nie zmieniono jej wobec samozatrudnionych.
Kogo to dotyczy
Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców dotychczas zaangażowanych na umowach o pracę rozszerzono także na zatrudnionych na innych podstawach. A to za sprawą ustawy z 5 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców (DzU z 2013 r., poz. 567). Do ustawy o czasie pracy kierowców dodano nowy rozdział 3a – Czas pracy kierowców niepozostających w stosunku pracy.
Poza tym zmiany objęły tylko art. 1 ustawy, mówiący o jej zakresie przedmiotowym. Rozszerzono go o 2 nowe grupy kierowców:
∑ przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe w rozumieniu art. 4 pkt 6a ustawy o transporcie drogowym oraz
∑ osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące na jego rzecz przewozy drogowe w rozumieniu art. 4 pkt 6a ustawy o transporcie drogowym.
Biorąc pod uwagę pojęcie przewozu drogowego, które obejmuje transport drogowy, przewozy na potrzeby własne oraz inne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta