Czas pracy na wykresówkach i z tachografu
Samozatrudnieni kierowcy lub pracujący na umowach cywilnych muszą rejestrować, ile godzin realizowali swoje zadania związane z transportem
Przed wejściem w życie zmian wobec tych szoferów nie było obowiązku tworzenia ewidencji czasu pracy. Przedsiębiorca, na rzecz którego kierowcy wykonywali przewozy drogowe, miał zapewnić, aby wykresówki oraz wszystkie dane wczytane zarówno z jednostki pojazdowej, jak i z karty kierowcy, były przechowywane przez co najmniej 12 miesięcy po ich zarejestrowaniu.
Ponadto na żądanie funkcjonariusza służb kontrolnych miał je udostępnić bezpośrednio albo na odległość na terenie tego przedsiębiorstwa. Wprost wynikało to z art. 10 ust. 5 rozporządzenia WE 561/2006 i art. 14 ust. 2 rozporządzenia EWG nr 3821/85.
Wprowadzenie regulacji wynikających z dyrektywy 2002/15/WE oprócz tych obowiązków narzuca dodatkowe zadanie tworzenia ewidencji czasu pracy.
Kto jest za to odpowiedzialny? Zmiany w ustawie (zgodnie z dyrektywą) wskazują, że to przewoźnik musi rejestrować czas pracy kierowców wykonujących czynności związane z przewozem.
Ewidencję czasu pracy dla:
- przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe (właściciel licencji, właściciel zaświadczenia na potrzeby własne) – prowadzi ten przedsiębiorca,
- osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujących na jego rzecz przewozy drogowe (samozatrudnienie osób wynajmujących się do kierowania pojazdem, umowy cywilnoprawne) – prowadzi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta