Jak zamawiają placówki naukowe
Prawo zamówień publicznych przewiduje pewne preferencje dla działalności badawczo-rozwojowej. Jakie one są i czy planowana jest ich zmiana
Podstawowym źródłem prawa, które reguluje zasady udzielania zamówień publicznych przez jednostki sektora finansów publicznych zajmujące się prowadzeniem badań naukowych, prac rozwojowych oraz świadczeniem usług badawczych (instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, uczelnie publiczne) jest ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Instytuty badawcze, pomimo że formalnie nie należą do sektora finansów publicznych, również w świetle stanowiska Urzędu Zamówień Publicznych, są zobowiązane do stosowania postanowień ustawy p.z.p.
Do jednostek tych oraz do udzielanych przez nie zamówień mają, z pewnymi wyjątkami, zastosowanie ogólne zasady oraz procedury udzielania zamówień publicznych. Dzieje się tak pomimo podnoszonych przez środowiska naukowe wątpliwości i postulatów, żeby znacząco podnieść progi kwotowe, po przekroczeniu których jednostki naukowe będą musiały stosować przepisy o udzielaniu zamówień publicznych (obecnie jest to 14 tys. euro).
W opinii środowisk naukowych obowiązujące przepisy nie są dostosowane do specyfiki zamówień w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. W tego typu działalności istnieją bowiem ograniczone możliwości planowania zakupów, jak również udzielane zamówienia nie mają charakteru standardowego i powtarzalnego.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta