Płatnik nie odpowie za uchybienia ZUS
PROCEDURA | Osoba, która pobrała nienależne świadczenie, musi je zwrócić. Jeśli jednak wypłata nastąpiła na skutek zaniedbań organu rentowego, zarówno płatnik, jak i świadczeniobiorca mogą spać spokojnie.
Ten, kto pobrał nienależnie świadczenie, np. zasiłek chorobowy, macierzyński, emeryturę czy rentę, będzie musiał je oddać. Zwraca je z odsetkami w wysokości i na zasadach określonych w prawie cywilnym. Tak stanowi art. 84 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1442 ze zm., dalej ustawa o sus).
Jednak nie każda nienależąca się danej osobie wypłata z ubezpieczeń społecznych stanowi „nienależnie pobrane świadczenie", które trzeba zwrócić. Zgodnie z art. 84 ust. 2 tej ustawy o sus za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważa się te:
- wypłacone mimo istnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty w całości lub w części, jeżeli pobierający był pouczony o braku prawa do nich,
- przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych zeznań lub fałszywych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzania w błąd organu wypłacającego świadczenia przez osobę, która je pobrała.
Bez prawa do zasiłku
Oznacza to, że ZUS może się domagać zwrotu nienależnie pobranego zasiłku chorobowego, jeśli wypłata była kontynuowana, mimo że w danej sytuacji powinna być wstrzymana, a świadczeniobiorca był właściwie pouczony o braku prawa do niego. Warunki te muszą być spełnione łącznie.
Co więcej, to organ rentowy musi wykazać, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta