Rozszerzony zakres wykroczeń i nieuczciwych praktyk rynkowych
Jeżeli przedsiębiorca nie dopełni obowiązków informacyjnych przewidzianych w nowej ustawie o prawach konsumenta, naraża się na grzywnę w wysokości do 5 tys. zł. Inaczej niż dotychczas będzie traktowane każde wprowadzenie klienta w błąd.
Ustawa o prawach konsumenta (DzU z 2014r., poz. 827) wprowadza wiele zmian w przepisach regulujących obowiązki i uprawnienia przedsiębiorcy i konsumenta (patrz ramka). Pisaliśmy o nich wielokrotnie na łamach Prawa i Praktyki oraz Dobrej Firmy (np. PiP z dnia 5 grudnia 2014). Warto jednak dodać, że ustawa ta wprowadza także zmiany w kodeksie wykroczeń oraz w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Kto odpowiada
Ustawa o prawach konsumenta nałożyła szereg obowiązków informacyjnych na przedsiębiorców, którzy zawierają umowy z osobami fizycznymi. W szczególności dotyczy to firm, które swoją działalność oparły na sprzedaży poza własnym lokalem, organizując spotkania i pokazy w wynajętych salach lub odwiedzając potencjalnych klientów w ich własnych domach. A także tych, które oferują produkty na odległość. To ostatnie odnosi się m.in. do umów zawieranych w e-sklepach lub przez telefon.
Co więcej, w takich przypadkach ustawa wymaga sporządzenia odpowiedniego formularza informacyjnego, którego przekazanie konsumentowi jest obowiązkowe. Przede wszystkim chodzi w nim o jednoznaczne przekazanie informacji o prawie do odstąpienia od umowy i o wyjątkach od tego uprawnienia. I właśnie brak przekazania wszystkich informacji wymaganych przez prawo lub niewydanie odpowiednich dokumentów jest teraz karane....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta