Kiedy można efektywnie ograniczyć sprzedaż przez internet
Kanał sprzedaży w sieci stanowi jedną z podstawowych form dystrybucji towarów. Dzięki powszechnej dostępności i łatwości w dotarciu do odbiorcy sprzedaż online umożliwia przedsiębiorcom potencjalnie nieograniczone możliwości zbytu towarów kontrahentom z różnych obszarów geograficznych.
O ile z punktu widzenia odbiorcy końcowego możliwość nieograniczonego zakupu towaru przez Internet stanowi coraz częściej podstawowy element decyzji zakupowych, o tyle w praktyce zdarza się, że przedsiębiorcy w celu ochrony swoich interesów gospodarczych mogą dążyć do ograniczenia sprzedaży internetowej.
Co do zasady ograniczenia te polegają na tym, że dostawca produktów wprowadzający je do obrotu ustala z jego dystrybutorami zasięg oferty handlowej dystrybutora, która może być kierowana przez kanał sprzedaży internetowej. Zasięg tej oferty jest limitowany przez wskazanie terytoriów lub grup klientów, którym dystrybutor nie będzie sprzedawał towarów przez internet. Typowymi przykładami tego rodzaju ograniczeń są:
- zobowiązanie dystrybutora do powstrzymania się od kierowania swojej oferty handlowej do określonej grupy odbiorców z danego terytorium;
- zobowiązanie dystrybutora do przekierowywania wszelkich zamówień składanych przez internet przez klientów z danego terytorium do dostawcy lub do innego dystrybutora wskazanego przez dostawcę;
- wymóg ograniczenia łącznej sprzedaży dokonywanej przez dystrybutora z wykorzystaniem Internetu.
W zgodzie z prawem konkurencji
W świetle regulacji prawa konkurencji ograniczenia sprzedaży nie mogą prowadzić do zakłócenia efektywnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta