Jaki majątek trzeba wykazać w rocznym oświadczeniu
30 kwietnia upływa termin na złożenie oświadczeń majątkowych m.in. przez wójta, burmistrza, prezydenta i radnego. Powinny one opisywać ich majątek według stanu na 31 grudnia 2014 r.
Oświadczenie majątkowe należy złożyć w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach wraz z kopią zeznania (PIT) o wysokości osiągniętego dochodu w danym roku podatkowym. Osoby, które nie podlegają indywidualnemu rozliczeniu się z urzędem skarbowym (np. emeryci rozliczani przez ZUS, rolnicy, bezrobotni nieosiągający dochodów), na pierwszej stronie składanego oświadczenia majątkowego, w jego lewym górnym rogu, robią adnotację dotyczącą właściwego dla nich urzędu skarbowego.
- Czy osoba niebędąca wójtem, piastująca stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego, jest zobowiązana do złożenia corocznego oświadczenia majątkowego?
Nie.
Taki obowiązek nie wynika ani z przepisów ustawy o samorządzie gminnym, ani z przepisów ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego. Kierownik USC inny niż wójt może zostać jedynie zobowiązany do złożenia oświadczenia majątkowego na podstawie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Te zaś stanowią, że do złożenia takiego oświadczenia może zostać zobowiązany każdy pracownik samorządowy, jeżeli jego przełożony wyda mu takie polecenie.
Obowiązek składania corocznych oświadczeń majątkowych ciąży na wójcie, który jest jednocześnie kierownikiem USC. Składają je również – w terminie do 30 kwietnia – kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych. Mogłoby się zatem wydawać, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta