Z rozpatrzeniem pisma nie należy zwlekać
Skargi do urzędów obywatele mogą składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą. Kierownicy urzędów lub ich zastępcy powinni zająć się przyjmowaniem skarg co najmniej raz w tygodniu.
Każdy ma prawo składać skargi i wnioski do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych. Takie uprawnienia mają również organizacje i instytucje społeczne w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna. Urzędy mogą rozpatrywać oraz załatwiać skargi i wnioski w ramach swojej właściwości.
Pracownik administracji, który niewłaściwie i nieterminowo załatwi skargę lub wniosek, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach. W pierwszej kolejności zasady takiej odpowiedzialności ustalane są przy okazji określenia obowiązków służbowych, w aktach mianowania czy też w umowach o pracę.
Nikt, kto korzysta ze swojego prawa do składania skarg i wniosków, nie może być narażony na jakiekolwiek zarzuty z tego powodu. Chodzi oczywiście o zachowanie zgodne z prawem, a nie np. zniesławianie czy formułowanie zniewag i oszczerstw.
Na co skarga i do kogo
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez administrację publiczną, w tym również przez jej pracowników. Obywatele mogą się poskarżyć również na naruszenie praworządności lub swoich własnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta