Jak odnaleźć niszę
Najciekawsze książki publikują dziś wydawnictwa tworzone z pasją. Ale sama pasja to za mało: trzeba znaleźć temat, autora, świat.
Na półkach z bestsellerami od kilku sezonów królują książki celebrytów, soft porno, skandynawskie kryminały, drugiego sortu literatura dla młodzieży, poradniki autorstwa Beaty Pawlikowskiej i Ewy Chodakowskiej, a czasem i takie kurioza jak „Zniszcz ten dziennik" Keri Smith. Oczywiście zdarza się, że wśród tego szlamu pojawiają się i rzeczy wartościowe – powieści Marka Krajewskiego i Wiesława Myśliwskiego, „Wszystko, co lśni" laureatki prestiżowego Bookera Eleanor Catton albo nagrodzony amerykańską National Book Award „Szczygieł" Donny Tartt.
Widać jednak, że po 25 latach od zniesienia cenzury rodzimy rynek książki się ustabilizował. Karty rozdają dziś giganci pokroju Znaku, Grupy Wydawniczej Foksal (skupia m.in. W.A.B., Buchmanna i Ole!), Egmontu czy Prószyńskiego. Niebawem dołączy do nich zapewne HarperCollins, który otwiera swoją polską filię. 40 wydawców z około 2500 aktywnych podmiotów zgarnia 80 proc. przychodów.
Co z tej dominacji wynika dla krajowego czytelnika? Duży wydawca przypomina sposobem działania niewielkich rozmiarów fabrykę. Niewielkich, ponieważ przychody całego rynku książki w Polsce (kształtujące się od kilku lat mniej więcej na poziomie 2,7 mld zł) Łukasz Gołębiewski z „Biblioteki Analiz" rozsądnie przyrównał do przychodów Spółdzielni...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta