Bez uchwały nie można pobierać opłat
Od 1 stycznia 2016 r. gminy nadal mogą pobierać daniny: miejscową, targową i uzdrowiskową, ale nie mają już takiego obowiązku. Ale jeśli się na to zdecydują, to nie mogą wprowadzić opłat w sposób dorozumiany, np. ustalając ich stawki.
1 stycznia 2016 r. wchodzą w życie istotne zmiany dotyczące opłat stanowiących dochód gminy i uregulowanych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Wynikają one z uchwalonej 25 czerwca 2015 r. ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Jej przepisy prowadziły rozwiązanie, zgodnie z którym wprowadzenie opłat: targowej, miejscowej i uzdrowiskowej, jest uzależnione od decyzji rady gminy.
Decyduje rada
– Dotychczasowe przepisy dotyczące ustawowego obowiązku pobierania opłat miejscowej, uzdrowiskowej i targowej wygasają 31 grudnia 2015 r. – przypomina Bogusław Staszewski, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie. Rozwiązanie, które ustawodawca zastosował wobec opłat targowej, miejscowej i uzdrowiskowej, jest analogiczne do obowiązującego (od 1 stycznia 2008 r.) w art. 18a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych regulującego opłatę od posiadania psów.
Oznacza to, że wprowadzenie tych opłat – podobnie jak opłaty od posiadania psów – wymaga podjęcia uchwały (uchwał), których treść będzie kategorycznie przesądzać o tym, że opłaty te będą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta