Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Klient nie powinien być zmuszany do pytania o cenę

23 marca 2016 | Dobra Firma | Michał Kołtuniak

Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, który oferuje swoje produkty lub usługi osobom indywidualnym, jest umieszczenie informacji o cenie produktu bezpośrednio na nim lub w łatwo widocznym miejscu, aby nie budziła ona żadnych wątpliwości.

Za naruszenie przepisów wynikających z ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług (DzU z 2014 r., poz. 915) przedsiębiorcy grozi kara w wysokości 20 tys. zł, a przy recydywie może być nawet wyższa. Warto więc pamiętać i zadbać o to, aby wszystkie informacje o wartości produktu były aktualne, dobrze widoczne i nie budziły wątpliwości. Tym bardziej że normy zawarte w przywołanej ustawie nastawione są prokonsumencko (patrz w szczególności art. 5 ustawy).

Tymczasem, jak wynika z danych Inspekcji Handlowej, wielu przedsiębiorców, czy to przez nieuwagę, czy też świadomie nie stosuje się do narzuconych reguł. Przykładowo: nie powinno dochodzić do sytuacji, w których klient ogląda nową kolekcję odzieży, ale nie może znaleźć na kurtce, która mu się podoba, jej ceny. Wprawdzie może oczywiście podejść do sprzedawcy i poprosić o jej sprawdzenie, ale zgodnie z prawem nie powinien być do tego zmuszany. Podobnie wchodząc do restauracji, baru, fryzjera lub zakładu zegarmistrzowskiego od razu na wejściu powinna go witać informacja o cenach produktów lub usług. Wreszcie nie może być tak, aby cena wywieszona na lub w pobliżu produktu różniła się od tej podawanej przy kasie.

Wracając do danych Inspekcji Handlowej, to w ubiegłym roku wydała ona ponad 600 decyzji dotyczących nieprawidłowego informowania o cenach, a suma nałożonych na przedsiębiorców kar przekroczyła 300 tys....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10402

Wydanie: 10402

Spis treści

Pierwsza strona

Zamów abonament