Klient nie powinien być zmuszany do pytania o cenę
Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, który oferuje swoje produkty lub usługi osobom indywidualnym, jest umieszczenie informacji o cenie produktu bezpośrednio na nim lub w łatwo widocznym miejscu, aby nie budziła ona żadnych wątpliwości.
Za naruszenie przepisów wynikających z ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług (DzU z 2014 r., poz. 915) przedsiębiorcy grozi kara w wysokości 20 tys. zł, a przy recydywie może być nawet wyższa. Warto więc pamiętać i zadbać o to, aby wszystkie informacje o wartości produktu były aktualne, dobrze widoczne i nie budziły wątpliwości. Tym bardziej że normy zawarte w przywołanej ustawie nastawione są prokonsumencko (patrz w szczególności art. 5 ustawy).
Tymczasem, jak wynika z danych Inspekcji Handlowej, wielu przedsiębiorców, czy to przez nieuwagę, czy też świadomie nie stosuje się do narzuconych reguł. Przykładowo: nie powinno dochodzić do sytuacji, w których klient ogląda nową kolekcję odzieży, ale nie może znaleźć na kurtce, która mu się podoba, jej ceny. Wprawdzie może oczywiście podejść do sprzedawcy i poprosić o jej sprawdzenie, ale zgodnie z prawem nie powinien być do tego zmuszany. Podobnie wchodząc do restauracji, baru, fryzjera lub zakładu zegarmistrzowskiego od razu na wejściu powinna go witać informacja o cenach produktów lub usług. Wreszcie nie może być tak, aby cena wywieszona na lub w pobliżu produktu różniła się od tej podawanej przy kasie.
Wracając do danych Inspekcji Handlowej, to w ubiegłym roku wydała ona ponad 600 decyzji dotyczących nieprawidłowego informowania o cenach, a suma nałożonych na przedsiębiorców kar przekroczyła 300 tys....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta