Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Obciążenie klienta za przestoje nie podlega VAT

23 marca 2016 | Ekspert księgowego

Firma transportowa ma prawo nałożyć na zleceniodawcę dodatkową opłatę 
za nieuzasadnione przerwy 
w pracy powstałe z jego winy. Nie jest ona elementem podstawowej usługi i nie musi być udokumentowana fakturą.

Przewoźnik (podatnik VAT czynny) świadczy usługi tran- sportu krajowego i międzynarodowego. Podczas wykonywania usług transportowych bardzo często dochodzi do opóźnień rozładunku lub załadunku powodujących postój (przestój) samochodów. Postoje te powstają z winy kontrahentów ze względu na złą organizację czasu pracy. Przewoźnik ponosi szkodę w postaci utraconych zysków. Każdorazowo przewoźnik przyjmuje pisemne zlecenie/umowę transportu. Opłaty za przestój „pod załadunkiem i rozładunkiem" ustalane są z kontrahentem telefonicznie i potwierdzane e-mailem. Klient zwykle przyznaje się do błędu i godzi się zapłacić dodatkową opłatę.

Czy przewoźnik powinien potraktować tę opłatę jako:

- karę umowną i wystawić notę obciążeniową,

- usługę gotowości, wystawić fakturę VAT i...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10402

Wydanie: 10402

Spis treści

Pierwsza strona

Zamów abonament