Obciążenie klienta za przestoje nie podlega VAT
Firma transportowa ma prawo nałożyć na zleceniodawcę dodatkową opłatę za nieuzasadnione przerwy w pracy powstałe z jego winy. Nie jest ona elementem podstawowej usługi i nie musi być udokumentowana fakturą.
Przewoźnik (podatnik VAT czynny) świadczy usługi tran- sportu krajowego i międzynarodowego. Podczas wykonywania usług transportowych bardzo często dochodzi do opóźnień rozładunku lub załadunku powodujących postój (przestój) samochodów. Postoje te powstają z winy kontrahentów ze względu na złą organizację czasu pracy. Przewoźnik ponosi szkodę w postaci utraconych zysków. Każdorazowo przewoźnik przyjmuje pisemne zlecenie/umowę transportu. Opłaty za przestój „pod załadunkiem i rozładunkiem" ustalane są z kontrahentem telefonicznie i potwierdzane e-mailem. Klient zwykle przyznaje się do błędu i godzi się zapłacić dodatkową opłatę.
Czy przewoźnik powinien potraktować tę opłatę jako:
- karę umowną i wystawić notę obciążeniową,
- usługę gotowości, wystawić fakturę VAT i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta