Urząd antymonopolowy stwierdza nieważność klauzuli umownej
Prawomocna decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przesądzająca o niedozwolonym charakterze postanowienia umownego jest skuteczna wobec przedsiębiorcy, który ją stosował i wszystkich konsumentów, którzy zawarli z nim kontrakt.
Ostatnia nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2015 r., poz. 1634) wprowadziła istotne zmiany proceduralne w zakresie oceny niedozwolonych klauzul umownych stosowanych w obrocie z konsumentami. Chociaż nie zmieniło się najważniejsze. Tak jak do tej pory przedsiębiorcom nie wolno ich stosować.
Jednoznaczny zakaz
W wyniku nowelizacji do ustawy wprowadzono art. 23a. Zgodnie z nim zakazane jest stosowanie we wzorcach umów zawieranych z konsumentami niedozwolonych postanowień umownych, o których mowa w art. 3851 §1 Kodeksu cywilnego. Przypomnijmy, że chodzi tu o takie zapisy umowy (ogólnych warunków umów, regulaminów), które nie zostały uzgodnione indywidualnie z klientem, czyli w praktyce nie miał on na nie żadnego wpływu i jednocześnie kształtują one jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Wprawdzie rygor nieważności nie dotyczy postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, ale tylko wtedy, gdy zostały one sformułowane w sposób jednoznaczny. Jak dodaje § 2, jeżeli postanowienie nie wiąże konsumenta, strony są związane umową w pozostałym zakresie (jeżeli da się ją stosować z pominięciem zakwestionowanej klauzuli).
Z kolei § 3 i § 4 wyjaśniają, że nieuzgodnione indywidualnie są te...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta