Czy opłata za zgłoszenie znaku towarowego to koszt
Zdaniem fiskusa prawa ochronne do znaków towarowych, które zostały zgłoszone przez podatników, nie podlegają amortyzacji. Innego zdania sądy, które zaliczają wydatki na rejestrację do wartości niematerialnych.
Podatnik poniósł opłatę z tytułu zgłoszenia stworzonego przez siebie znaku towarowego (logo) do Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego. Opłata wyniosła ponad 4000 zł. Czy opłatę tę podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio, czy musi ją amortyzować? – pyta czytelnik.
Ochrona znaku towarowego na rynku europejskim wymaga jego zgłoszenia w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego. Towarzyszy temu konieczność poniesienia opłaty za zgłoszenie. Odpowiedź na pytanie wymaga jednak odpowiedniego zakwalifikowania samego znaku towarowego stworzonego przez podatnika.
Jak kwalifikować
Wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (zob. art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o PIT). Wiąże się to z tym, że środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegają amortyzacji, a w konsekwencji wydatki na ich nabycie lub wytworzenie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne (zob. art. 22 ust. 8 ustawy o PIT).
Pojęcia środków trwałych oraz wartości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta