Zmiany w zamówieniach publicznych
Większość przepisów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych weszła w życie 28 lipca. To, jak je stosować w praktyce, na podstawie kazusów, wyjaśnia Monika Kucharczyk radca prawny, kierująca praktyką zamówień publicznych w kancelarii Bird & Bird.
Kazus 1
Koszt jako kryterium oceny ofert
Zamawiający w przetargu ponadprogowym na dostawy, zamiast kryterium ceny, zawarł w specyfikacji istotnych warunków zamówienia kryterium kosztu.
Czy zamawiający miał prawo do ukształtowania kryteriów oceny ofert w ten sposób?
Tak, zamawiający ma prawo do zastąpienia kryterium ceny kryterium kosztu.
Po nowelizacji, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej ustawy PZP), kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
Najkorzystniejsza oferta, to ta, która przedstawia:
a. najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego w szczególności w przypadku zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący lub która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała albo
b. oferta z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny jest cena lub koszt (art. 2 pkt 5 ustawy PZP).
Czym jest koszt?
Zgodnie z art. 91 ust. 3b, kryterium kosztu można określić z wykorzystaniem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta