Jak księgować VAT w samorządach przy centralizacji rozliczeń
Ewidencja centralnego ośrodka rozliczeń podatku od towarów i usług powinna obejmować dwa rodzaje rozrachunków: z urzędem skarbowym oraz jednostkami organizacyjnym i urzędem jst.
Prowadzenie ewidencji księgowej VAT w jednostce samorządu terytorialnego (jst), wobec braku szczegółowych unormowań tego zagadnienia, musi respektować reguły gospodarki finansowej samorządowego sektora finansów publicznych wyprowadzone z ogólnych zasad prawa finansowego, co zostało przedstawione w poprzednich artykułach prezentowanych na łamach Rzeczpospolitej. Obowiązujące w tym przedmiocie rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 289 ze zm.; dalej: rozporządzenie w sprawie rachunkowości budżetowej) całkowicie ignoruje zagadnienie ewidencji VAT w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych, nie mówiąc już o pominięciu ewidencji tego zagadnienia w warunkach centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
Konieczne są zmiany przepisów
Te braki w systemie normatywnym rachunkowości budżetowej powinny być możliwie szybko uzupełnione poprzez kolejną, miejmy nadzieję skuteczną tym razem, nowelizację rozporządzenia w sprawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta