To przewoźnik zapłaci za brak ważnej wizy pasażera
TRANSPORT | Przedsiębiorca zajmujący się przewozem osób powinien sprawdzić posiadanie przez swojego pasażera dokumentu uprawniającego do wjazdu i pobytu na terytorium Polski. Obowiązek ten mieści się w wymaganiach dotyczących należytej staranności przy prowadzeniu działalności gospodarczej.
Taki wniosek płynie z niedawnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Rozpatrywał on sprawę nałożenia kary na przedsiębiorcę, zajmującego się przewozem osób w międzynarodowym transporcie drogowym.
Trzy tysiące euro kary
W kwietniu 2016 roku w tracie kontroli granicznej autobusu należącego do przewoźnika okazało się, że jeden z pasażerów nie posiada ważnej wizy uprawniającej go do wjazdu na terytorium Polski. Komendant Straży Granicznej odmówił cudzoziemcowi wjazdu, a wobec faktu przywiezienia do granicy cudzoziemca nieposiadającego dokumentu nałożono na przedsiębiorcę karę w wysokości 3 tys. euro (w przeliczeniu na złotówki było to 13,3 tys. zł).
Decyzję o karze podtrzymał komendant główny Straży Granicznej. Uzasadnił, że sprawdzenie czy przewożony cudzoziemiec posiada stosowne dokumenty uprawniające go do przekroczenia granicy mieści się w wymaganiach należytej staranności, o której mowa w art. 462 ust.3 pkt 2 ustawy o cudzoziemcach. Nie zwalnia go z tej odpowiedzialności fakt, iż kierowca, pomimo poinformowania go o ciążących na przewoźniku obowiązkach, nie dopełnił ich z własnego zaniedbania.
– Sam fakt znajdowania się zatem w autokarze przewoźnika cudzoziemca nie posiadającego ważnej wizy w dniu przekraczania granicy RP, świadczy o braku skutecznej weryfikacji dokumentów pasażerów, za co odpowiada...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta