Kiedy wynagrodzenia są kosztem w ujęciu bilansowym i podatkowym
Wypłaty dla pracowników ujmuje się w księgach rachunkowych miesiąca, którego dotyczą. Dla celów PIT i CIT są one kosztem w miesiącu, za który są należne, jeśli zostały wypłacone w ustalonym terminie. Te różnice mogą sprawiać przedsiębiorcom problemy.
Martyna Kalinowska, Małgorzata Kiepas, Kaja Klupińska
Niewątpliwie koszty pracy są jedną z najistotniejszych kategorii kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa w toku prowadzonej działalności. Można je podzielić na trzy główne kategorie:
- koszty płacowe, tj. wynagrodzenia za czas przepracowany i nieprzepracowany,
- koszty pozapłacowe – m.in. świadczenia rzeczowe, ekwiwalenty pieniężne, ryczałty i odprawy, oraz
- narzuty na wynagrodzenia – głównie składki przekazywane na rachunek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Co do zasady, wydatki te stanowią dla przedsiębiorstw koszty uzyskania przychodów. Jednak różnice w momencie ich ujęcia dla celów rachunkowych i podatkowych często przysparzają podatnikom problemów.
Termin z kodeksu pracy
Zgodnie z art. 85 kodeksu pracy (dalej: k.p.) pracodawca ma obowiązek wypłaty wynagrodzenia za pracę co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Wynagrodzenie płatne raz w miesiącu wypłacane jest z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego wysokości, jednak nie później niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. W przypadku gdy ustalony termin wypłaty wynagrodzenia za pracę wypada w dzień wolny od pracy, wynagrodzenie należy wypłacić w dniu poprzedzającym.
Termin wypłaty wynagrodzeń za pracę wskazywany jest w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta