Od 22 lutego gminy mogą tworzyć strefy czystego transportu
Strefa czystego transportu, przeznaczona dla pojazdów przyjaznych środowisku, może powstać na obszarze zwartej zabudowy mieszkaniowej z koncentracją budynków użyteczności publicznej.
Nowe regulacje zawarto w ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej u.e.p.a.), która określa m.in.:
- zasady rozwoju i funkcjonowania infrastruktury służącej do wykorzystania paliw alternatywnych >patrz ramka w transporcie,
- obowiązki podmiotów publicznych w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych oraz
- warunki funkcjonowania stref czystego transportu.
Co do zasady, ustawa weszła w życie 22 lutego 2018 r., ale wprowadzanie poszczególnych, przewidzianych nią rozwiązań jest rozłożone w czasie i zakończy się dopiero w 2028 r.
Strefa czystego transportu
Nowe przepisy dają gminom podstawę prawną do wprowadzenia stref czystego transportu, ale ustanowienie takiej strefy zależy od decyzji samorządu, który sam rozstrzygnie, czy strefa jest niezbędna. Zgodnie z obowiązującym od 22 lutego 2018 r. art. 39 ust. 1 u.e.p.a. taką strefę tworzy się w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu. Może ona powstać na obszarze zwartej zabudowy mieszkaniowej z koncentracją budynków użyteczności publicznej. Do strefy czystego transportu, co do zasady, będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy:
- elektryczne,
- napędzane wodorem lub
- napędzane gazem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta