Zmowa cenowa algorytmów – science fiction czy rzeczywistość
HANDEL | Stosowanie algorytmów cenowych w branży e-commerce może naruszać reguły prawa antymonopolowego. Organy ochrony konkurencji coraz baczniej przyglądają się temu zjawisku pod kątem oceny, czy nie dochodzi w ten sposób do stosowania porozumień ograniczających konkurencję, w szczególności nielegalnych zmów cenowych.
Powszechną praktyką staje się monitorowanie cen konkurentów i kontrahentów przez firmy działające w handlu on-line. Wykorzystywane są do tego algorytmy cenowe, które dzięki maszynowej analizie danych, umożliwiają w łatwy i szybki sposób dostosowanie cen do określonego poziomu. Z jednej strony ma to charakter prokonkurencyjny i przynosi korzyści zarówno sprzedającym, jak i kupującym, zwłaszcza konsumentom, którym mogą być oferowane towary i usługi po cenach, które odzwierciedlają aktualne realia rynkowe, w tym podaż i popyt. Z drugiej jednak strony pojawiają się wątpliwości, czy stosowanie takich algorytmów nie prowadzi w niektórych sytuacjach do ograniczającej konkurencję koordynacji zachowań przedsiębiorców, a w konsekwencji do niedozwolonych porozumień cenowych między nimi.
Kiedy jest ryzyko
Ryzyko, że algorytmy cenowe są narzędziem ułatwiającym, czy wręcz umożliwiającym zmowę cenową istnieje w relacjach między kontrahentami, np. między producentem/dostawcą a jego dystrybutorami detalicznymi, jeśli ten pierwszy wykorzystuje algorytmy do monitorowania, czy dystrybutorzy stosują ustalone z nim ceny detaliczne w swoich sklepach. Wytypowanie w ten sposób niesubordynowanych detalistów, umożliwia dostawcy zastosowanie wobec nich różnego rodzaju działań odwetowych, np. obniżenie lub zlikwidowanie udzielonych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta