Europa lubi konsultantów
trendy | Choć sposobów na zakupy jest coraz więcej, grupa zwolenników sprzedaży bezpośredniej nie tylko nie maleje, ale systematycznie rośnie na całym kontynencie. piotr mazurkiewicz
W całej Europie rynek sprzedaży bezpośredniej ma się dobrze. Jak podaje Seldia – Europejskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej – w 2017 r. ten rynek w Europie wzrósł o 3,5 proc. i wart był 34 mld euro. Z kolei jeśli chodzi tylko o państwa Unii Europejskiej, to wzrost wynosił 2,4 proc., do 29,8 mld euro. W tym samym czasie polski rynek rozwijał się w tempie 4,6 proc.
– Rynek sprzedaży bezpośredniej z roku na rok rozwija się dynamicznie. Polska może poszczycić się znacznie wyższym wzrostem sprzedaży niż średnia dla krajów Unii Europejskiej. Oznacza to, że klienci są coraz bardziej otwarci na ten model sprzedaży – mówi Wojciech Ćmikiewicz, dyrektor sprzedaży Vorwerk Polska, oferujący wielofunkcyjne urządzenie kuchenne Thermomix.
Lider za Odrą
Pod względem wartości wydatków na rynku sprzedaży bezpośredniej zdecydowanym liderem segmentu są Niemcy. W tym kraju w 2017 r. konsumenci wydali w ten sposób 14,8 mld euro, kolejne kraje mają już znacznie niższe wartości rynków, żaden nie przekracza poziomu 5 mld euro.
– Bardzo optymistycznie patrzymy na wyniki zaprezentowane przez Stowarzyszenie Seldia. Widać to także na podstawie danych z ostatnich pięciu lat. Przyrost obrotów sprzedaży bezpośredniej w okresie 2013–2017 w Europie wyniósł 4,4...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta