Historia, teraźniejszość, nadzieje i perspektywy branży
Polski przemysł lotniczy ma burzliwą historię. Budowany od podstaw po odzyskaniu niepodległości już na początku lat 30. mógł pochwalić się własnymi, zaawansowanymi konstrukcjami. Opanował budowę całkowicie metalowych płatowców i to nawet w wersjach dwusilnikowych. Gorzej przedstawiała się sprawa z silnikami lotniczymi, których moce jednostkowe były wyraźnie mniejsze od zagranicznych.
Po wojnie Rosjanie ostatecznie wymusili rozbudowę przemysłu lotniczego, zakład w Mielcu początkowo produkował samoloty szkolne z napędem tłokowym oraz myśliwskie z napędem odrzutowym. Kolejnym etapem była produkcja szkolnych odrzutowców i tłokowych dwupłatów dla wojsk desantowych. Świdnik masowo wytwarzał śmigłowce, rzeszowska fabryka produkowała turbiny gazowe, natomiast zakład w Kaliszu silniki tłokowe.
Kosztowne inwestycje sprawiły, że pod koniec lat 60. rządzący krajem Władysław Gomułka postanowił zlikwidować przemysł...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta