Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Polska kolej zamierza sięgnąć po wodór

30 listopada 2018 | Ekonomia
≥Uczestnicy debaty wskazywali, że kolej musi się modernizować dwutorowo – prowadząc naprawy zaniedbanej infrastruktury  oraz pracując nad innowacjami
autor zdjęcia: Piotr Guzik
źródło: Fotorzepa
≥Uczestnicy debaty wskazywali, że kolej musi się modernizować dwutorowo – prowadząc naprawy zaniedbanej infrastruktury oraz pracując nad innowacjami
≥Cegielski dołączył do wspólnego projektu PKP Cargo i Jastrzębskiej Spółki Węglowej,  którego celem jest budowa lokomotyw wodorowych
autor zdjęcia: Piotr Guzik
źródło: Fotorzepa
≥Cegielski dołączył do wspólnego projektu PKP Cargo i Jastrzębskiej Spółki Węglowej, którego celem jest budowa lokomotyw wodorowych

technologie | Rosną szanse na wyprodukowanie w Polsce pierwszej w kraju lokomotywy o napędzie wodorowym. 
Poznański producent wagonów H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych podpisał w tej sprawie list intencyjny z PKP Cargo. Aleksandra 
ptak-iglewska

 

Dzięki podpisaniu porozumienia podczas Kongresu 590 w Jasionce Cegielski dołączył do wspólnego projektu PKP Cargo i Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Jego celem jest budowa lokomotyw wodorowych, do których JSW będzie w przyszłości dostarczać wodór produkowany z gazu koksowniczego.

Pojazdy przyszłości

Prezes kolejowego przewoźnika podkreślał swoje zadowolenie z pozyskania partnera, który będzie w stanie wyprodukować taką lokomotywę. – To innowacyjne rozwiązanie, które pozwala na zdywersyfikowanie ryzyka dotyczącego energii, czyli wprowadza alternatywne źródła zasilania – mówił podczas podpisania listu Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Jego zdaniem wprowadzenie do taboru takiej lokomotywy będzie innowacją nawet w skali Europy. Pojazd z napędem wodorowym umożliwi tworzenie wahadeł przewozów oraz pozwoli na zoptymalizowanie procesu przewozowego. – Mamy nadzieję, że w najbliższej przyszłości będziemy mogli zaprezentować efekt pracy, i deklarujemy, że chcemy korzystać z tego rozwiązania, gdy zostanie dostarczone na rynek – mówił Warsewicz.

Zadowolenia nie krył też Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Dla spółki to wsparcie w tworzeniu innowacji znaczących dla wszystkich przyszłych projektów Cegielskiego.

– Napęd oparty na ogniwie wodorowym to...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11219

Wydanie: 11219

Spis treści

Reklama

Zamów abonament