Polska kolej zamierza sięgnąć po wodór
technologie | Rosną szanse na wyprodukowanie w Polsce pierwszej w kraju lokomotywy o napędzie wodorowym. Poznański producent wagonów H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych podpisał w tej sprawie list intencyjny z PKP Cargo. Aleksandra ptak-iglewska
Dzięki podpisaniu porozumienia podczas Kongresu 590 w Jasionce Cegielski dołączył do wspólnego projektu PKP Cargo i Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Jego celem jest budowa lokomotyw wodorowych, do których JSW będzie w przyszłości dostarczać wodór produkowany z gazu koksowniczego.
Pojazdy przyszłości
Prezes kolejowego przewoźnika podkreślał swoje zadowolenie z pozyskania partnera, który będzie w stanie wyprodukować taką lokomotywę. – To innowacyjne rozwiązanie, które pozwala na zdywersyfikowanie ryzyka dotyczącego energii, czyli wprowadza alternatywne źródła zasilania – mówił podczas podpisania listu Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Jego zdaniem wprowadzenie do taboru takiej lokomotywy będzie innowacją nawet w skali Europy. Pojazd z napędem wodorowym umożliwi tworzenie wahadeł przewozów oraz pozwoli na zoptymalizowanie procesu przewozowego. – Mamy nadzieję, że w najbliższej przyszłości będziemy mogli zaprezentować efekt pracy, i deklarujemy, że chcemy korzystać z tego rozwiązania, gdy zostanie dostarczone na rynek – mówił Warsewicz.
Zadowolenia nie krył też Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Dla spółki to wsparcie w tworzeniu innowacji znaczących dla wszystkich przyszłych projektów Cegielskiego.
– Napęd oparty na ogniwie wodorowym to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta