Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Świat pozostał w tle rocznicowych wystaw

28 grudnia 2018 | Kultura | Monika Kuc
3 x Niepodległa Muzeum Narodowe w Warszawie Cykl trzech wystaw – „Paderewski”, „Józef Brandt 1841–1915”  oraz „Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918”. Różnorodność  perspektyw stworzyła fascynującą fabularnie i wizualnie opowieść.
źródło: Krzysztof Wilczyński© Muzeum Narodowe w Warszawie
3 x Niepodległa Muzeum Narodowe w Warszawie Cykl trzech wystaw – „Paderewski”, „Józef Brandt 1841–1915” oraz „Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918”. Różnorodność perspektyw stworzyła fascynującą fabularnie i wizualnie opowieść.
Znaki wolności Zamek Królewski w Warszawie Narracja fabularna tej wystawy oraz nieoczekiwane skojarzenia wybranych obiektów poruszają wyobraźnię niczym ekscytująca gra,  a zarazem jak dobrze napisany esej pobudzają do refleksji.
źródło: Zamek Królewski w Warszawie
Znaki wolności Zamek Królewski w Warszawie Narracja fabularna tej wystawy oraz nieoczekiwane skojarzenia wybranych obiektów poruszają wyobraźnię niczym ekscytująca gra, a zarazem jak dobrze napisany esej pobudzają do refleksji.
Moc natury Henry Moore w Polsce Wystawa tego wielkiego brytyjskiego rzeźbiarza, przedstawiciela abstrakcji organicznej, pokazywana w Orońsku, Wrocławiu oraz  w Krakowie należy do niepowtarzalnych przeżyć.
źródło: Henry Moore Archive
Moc natury Henry Moore w Polsce Wystawa tego wielkiego brytyjskiego rzeźbiarza, przedstawiciela abstrakcji organicznej, pokazywana w Orońsku, Wrocławiu oraz w Krakowie należy do niepowtarzalnych przeżyć.

W sztuce rok 2018 był przede wszystkim wielką niepodległościową fiestą. Muzea i galerie prześcigały się w pomysłach, czerpiąc pieniądze z rządowego programu.

Wszyscy włączyli się w obchody setnej rocznicy odzyskania niepodległości, ale najlepsze wystawy nie mają nic wspólnego z rocznicową celebrą. Prawdziwe hity to tryptyk, objęty wspólnym hasłem „3xNiepodległa" w Muzeum Narodowym w Warszawie, oraz „Znaki wolności" na Zamku Królewskim w stolicy.

Idea tryptyku narodziła się w stołecznym muzeum za dyrekcji Agnieszki Morawińskiej. Każda z należących do niego wystaw miała inny temat i innego kuratora. „Paderewski" (kuratorka Magdalena Pinker) był opowieścią o charyzmatycznym muzyku i jego zaangażowaniu w sprawę polską. Mówi się o nim, że „wygrał wolność na fortepianie", ale wystawa stała się też okazją do prezentacji jego światowej klasy kolekcji sztuki Dalekiego Wschodu, którą zapisał Muzeum Narodowemu.

Pierwsza wszechstronna monograficzna wystawa „Józef Brandt 1841–1915" (kuratorki Ewa Micke-Broniarek i Agnieszka Bagińska) prezentowała z kolei 300 dzieł artysty o międzynarodowej sławie, który malarstwem przypominał w czasach niewoli Polakom o znakomitej przeszłości, a Europie o Polsce.

„Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918" (kurator Piotr Rypson, p.o. dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie od końca czerwca do połowy listopada) w tytule nawiązuje do wiersza...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11241

Wydanie: 11241

Spis treści
Zamów abonament