Ubrania idą jak woda, ale firmy mają problemy
Na pierwszy rzut oka światowy rynek odzieżowy ma się doskonale, sprzedaż rośnie. Jednak liderzy, jak Inditex czy H&M, tracą zaufanie inwestorów. Poza Amazonem, który szykuje kolejną rewolucję.
Globalny rynek odzieżowy warty jest już ok. 1,3 bln dolarów i co roku rośnie o kilka procent. Oczywiście, jak w każdym segmencie sprzedaży detalicznej, i tu rośnie udział handlu internetowego, który według Fashion and Apparel Industry Report w tym roku warty będzie już 545 mld dol. Ta część rynku rozwija się wciąż w tempie dwucyfrowym, jednak dynamika słabnie.
To efekt kapryśnych konsumentów, którzy ubrania chcą kupować, ale dobrych marek i jak najtaniej. Według wspomnianego raportu tempo wydatków odzieżowych na osobę rośnie bowiem jedynie o kilka, góra 10 dolarów rocznie, co pokazuje pod jak ogromną presją działają sprzedawcy.
Dyskonty na fali
W Polsce to zjawisko również widać. – Głównymi motywami Polaków w wyborze sklepów z odzieżą są dobry stosunek jakości do ceny oraz atrakcyjne promocje i wyprzedaże (wskazywane przez jedną trzecią badanych). Na naszym rynku dobrze radzą sobie marki takie jak np. Pepco – mówi Mateusz Zubkowicz, lider badania Traffic Booster w IQS.
– W ciągu ostatniego miesiąca co piąty Polak, który zrobił zakupy odzieżowe, przyznaje, że dokonał...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta