Dumas pośród niewolników
Ekspozycja „Czarny model. Od Géricaulta do Matisse'a" w paryskim Muzeum d'Orsay przyciąga tłumy.
Nie da się ukryć, że większość widzów przychodzi, aby rozładować silne emocje związane z przeszłością kolonialną oraz historią niewolnictwa i liczy na wystawę o charakterze politycznym.
Miraż wolności
Dziełem funkcjonującym jak płachta na byka jest płótno wypożyczone z zamku w Wersalu „Proklamacja obalenia niewolnictwa w koloniach francuskich 27 kwietnia 1848 roku". Znany jedynie nielicznym specjalistom François-Auguste Biard namalował ten obraz rok po ogłoszeniu dekretu. Dlaczego prawie 10 metrów kwadratowych miernego malarstwa przyciąga wiele uwagi? Odpowiedź podpowiada sposób prezentacji wydarzenia.
Centralne miejsce zajmuje młoda para świetnie zbudowanych byłych niewolników. Mężczyzna z nagim torsem rozrywa w heroicznym geście kajdany, kierując wzrok do nieba, symbolu triumfalnej i wypełnionej szczęściem przyszłości. Tymczasem półnaga kobieta o smukłej sylwetce obejmuje go, obserwując rozerwany łańcuch w jego prawej ręce.
Białe kobiety ubrane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta