Jak uniknąć pułapek ustalając wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Nie jest dopuszczalne stosowanie innych specjalnych kryteriów do obliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, niż wybrane przez organ stanowiący jako generalne i abstrakcyjne, adresowane do wszystkich podmiotów.
∑ Wprowadzamy w gminie od 2020 r. nową uchwałę w sprawie metody opłat za śmieci – tj. od ilości zużytej wody. Czy w jej ramach można wprowadzić pewne podkategorie np. inny sposób obliczenia zużycia wody dla nieruchomości niewyposażonych w wodomierze dodatkowe? Sądzimy, że tak, skoro rada decyduje o prawie miejscowym i wybiera metody opłat za śmieci.
Analiza pytania wymaga odniesienia się do stosownych regulacji ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ucpg) raz do ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (usg). Skoro zaś w pytaniu argumentacja ukierunkowana jest na aspekt działalności legislacyjnej gminy, to wstępnie odnieść się należy do regulacji ustawy o samorządzie gminnym. I tak, faktycznie, jak wynika z art. 40 ust. 1 usg, na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Z kolei, zgodnie z art. 41 ust. 1 usg, akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.
Niewątpliwie, rada gminy jest umocowana do stanowienia aktów prawa miejscowego na terenie gminy, a taki status posiada m.in. uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W kontekście tej kwestii niezbędne jest więc odniesienie się do regulacji prawnych drugiej z wymienionych ustaw, czyli ustawy o utrzymaniu czystości i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta