Bez selfie z „Moną Lizą”
Rocznicowa wystawa Leonarda da Vinci to największe wyzwanie w dziejach Luwru.
Przygotowania do ekspozycji z okazji 500. rocznicy śmierci Leonarda trwały dziesięć lat. Chciano pokazać jak najwięcej prac mistrza, ale do ostatniej chwili nie było wiadomo, co na niej zobaczymy.
„Człowiek witruwiański", słynny rysunek Leonarda z Gallerie dell'Accademia w Wenecji, niespodziewanie został zablokowany przez stowarzyszenie ochrony zabytków Italia Nostra. Sąd uwolnił go kilka dni przed wernisażem.
O tym, żeby „Zwiastowanie" opuściło Uffizi we Florencji, w ogóle nie było mowy. Liczono na obecność „Damy z gronostajem" z Muzeum Czartoryskich, obecnie należącego do Muzeum Narodowego w Krakowie. Ale jak wiemy, propozycja ta spotkała się z naszą odmową.
Bardzo długą batalię Luwr stoczył o „Salvatora Mundi" („Zbawiciela świata"), który miał być hitem paryskiej retrospektywy. Dzieło stało się sensacją w 2017 r., gdy kupiono je na aukcji za rekordowe 450 mln dol. Wobec impasu rozmów Luwr znalazł kompromis. Pokazuje XVI-wieczną...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta