Mija czas na zmianę zasad przechowywania akt
Do końca 2019 r. firmy muszą zapewnić odpowiednie warunki przechowywania dokumentacji pracowników, których stosunek pracy ustał przed 1 stycznia br. Jednak za niewywiązanie się z tego obowiązku nie zawsze grozi kara.
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe zasady prowadzenia, przechowywania i dysponowania dokumentacją pracowniczą, określone w rozporządzeniu z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (DzU z 2018 r. poz. 2369). Nowe reguły dotyczą m.in. akt osobowych. Wyjątkowo jednak, odnośnie papierowej dokumentacji osób, które przestały być pracownikami przed 1 stycznia 2019 r., minister rodziny, pracy i polityki społecznej wyznaczył firmom dłuższy termin na dostosowanie. Ci pracodawcy mają czas do 31 grudnia 2019 r. Termin ten zbliża się wielkimi krokami. Ale czy jego przekroczenie wiąże się z realnymi sankcjami? Niekoniecznie.
Dodatkowe warunki
Przed wejściem w życie przywołanego rozporządzenia kwestia przetrzymywania dokumentacji pracowniczej nie była szczegółowo regulowana. Kodeks pracy nakazywał tylko, aby dokumenty były przechowywane „w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem". Rozporządzenie z 10 grudnia 2018 r. rozszerzyło ten obowiązek w § 8. Zgodnie z nim,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta