Klauzule konkurencyjne wyniesione na tarczy
Tarcza 4.0 pozwala pracodawcy jednostronnie zerwać zawarte umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia. Nie wskazuje jednak, czy musi to mieć związek z pandemią.
Art. 77 ustawy zwanej potocznie tarczą 4.0 wprowadza zmianę do pierwszej tarczy, czyli ustawy z 2 marca br. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób
zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. W art. 15gf wyposaża pracodawców w bardzo silne uprawnienie do zerwania umów o zakazie konkurencji za siedmiodniowym wypowiedzeniem.
Przepis jest, jak to niestety często jest w tarczach, źle napisany. Mówi o stronach umowy, „na rzecz których ustanowiono zakaz konkurencji", wskutek czego nie jest jasne, czy to uprawnienie przysługuje obu stronom. W ramach porządnej wykładni językowej zakaz konkurencji jest ustanawiany „na rzecz" pracodawcy. Na wszelki wypadek z całokształtu regulacji wywodzę jednak, że formalnie jest to uprawnienie przysługujące obu stronom. W większości przypadków korzyść z przepisu przysługiwać będzie pracodawcom.
W interesie pracodawcy
Krytycznie lub raczej samokrytycznie powiedzmy, że nie wiemy, o jakiej skali problemu mówimy. Nie ma systematycznych badań na temat stosowania klauzuli konkurencyjnej w biznesie. Potoczna wiedza wskazuje, że dotyczy ona samodzielnych menedżerów wyższego szczebla, a w następnej kolejności przedstawicieli handlowych, czyli pracowników liniowych....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta