Firmom nie brakuje nowatorskich pomysłów. Problem to ich wdrożenie.
Kondycja polskiej innowacyjności na tle Europy budzi mieszane uczucia. Z jednej strony dołujemy we wszelakich rankingach tego typu, z drugiej zaś mamy swoje mocne strony, których nie potrafimy skutecznie wykorzystywać.
Innowacyjność rodzimych firm – gdyby spojrzeć przez pryzmat wszelkiego rodzaju badań i analiz porównujących poszczególne kraje – nie napawa optymizmem. Jak wynika choćby z rankingu Global Innovation Index zajmujemy dopiero 38. miejsce na 131 państw. Z kolei w e-commerce, w jednym z kluczowych dla nowoczesnej gospodarki, pod względem tzw. wymiany transgranicznej zamykamy listę, plasując się w trójce maruderów UE – wynika z danych DESI Eurostat.
Agnieszka Księżyk, senior business design consultant w Edisonda (część Grant Thornton), uspokaja jednak i twierdzi, że sytuacja, jak zwykle w takich przypadkach, jest bardziej złożona. – W mojej opinii, polskie firmy nie mają problemu z generowaniem innowacyjnych pomysłów, problemem jest ich skuteczne wdrażanie – przekonuje.
Rośnie świadomość
Startupy oraz mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią ważny filar gospodarki – firmy tego rozmiaru stanowią aż 99,8 proc. wszystkich przedsiębiorstw w Polsce i wytwarzają prawie co drugą złotówkę w polskim PKB (49,1 proc.). Przy tym aż jedna trzecia tego wskaźnika to zasługa mikrofirm. W skali unijnej MŚP generują nawet ponad połowę PKB (58 proc.). Z barometru Komisji Europejskiej wynika jednak, że mimo tak mocnej pozycji, polskie firmy nie wykorzystują w pełni potencjału innowacji.
W raporcie nisko oceniono zdolność MŚP do wdrażania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta