Praca zdalna nie eliminuje mobbingu i dyskryminacji
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie takiej organizacji pracy, by osoba, która przeszła zakażenie i powraca do pracy, nie była, choćby na poziomie faktycznym, stygmatyzowana w związku z zakończoną chorobą. PAULA KOCZARA
Rok 2020 ze względu na pandemię koronawirusa przyniósł pracodawcom wiele wyzwań związanych z organizacją pracy – w tym: umożliwienie pracy zdalnej, czy zapewnienie odpowiednich środków bezpieczeństwa i higieny pracy ograniczających ryzyko zakażenia w zakładzie pracy. W początkowych miesiącach pandemii dostosowanie się do nowych okoliczności organizacji pracy było jednym z najważniejszych zadań pracodawców, przy czym nie można zapominać, że pandemia i związane z nią bieżące zadania nie zwolniły pracodawców z realizacji innych obowiązków, które nakłada na nich kodeks pracy. Można do nich zaliczyć obowiązek przeciwdziałania mobbingowi czy obowiązek respektowania zasady równego traktowania w zatrudnieniu. Jak wygląda ich realizacja w czasie pandemii, gdy tak wiele zakładów pracy pracuje zdalnie?
Podstawowe obowiązki pracodawcy
Zarówno nakaz przeciwdziałania mobbingowi (art. 943 § 1 k.p.), jak i nakaz równego traktowania w zatrudnieniu (art. 112 k.p.), w tym zakaz dyskryminacji (art. 113 k.p.), stanowią jedne z podstawowych obowiązków pracodawcy wynikających z Kodeksu pracy. Pracodawca ponosi wobec pracownika odpowiedzialność odszkodowawczą za uchybienie tym obowiązkom, a w przypadku mobbingu pracownik może dochodzić dodatkowo zadośćuczynienia, o ile mobbing wywołał rozstrój zdrowia.
Pomimo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta