Czy badanie na COVID-19 narusza przepisy RODO?
W ocenie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych zgoda pracownika nie upoważnia pracodawcy do organizowania testów dla personelu i nie może stanowić podstawy do przetwarzania danych o ich wynikach.
Sytuacja związana z rosnącą liczbą zakażeń wirusem SARS-CoV-2 wymusiła nie tylko bieżące monitorowanie sytuacji epidemicznej, z czym wiązało się wprowadzenie licznych obostrzeń i rozwiązań zmierzających z jednej strony do wyizolowania jednostek zakażonych, zaś z drugiej – zminimalizowania ryzyka rozwoju epidemii w Polsce. Istotna jest również działalność polskiego ustawodawcy, który starał się wprowadzać rozwiązania odpowiadające aktualnym oczekiwaniom i potrzebom. Niestety, poza uprawnieniem pracodawcy do polecenia pracownikowi wykonywania przez czas oznaczony pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania (tzw. pracy zdalnej), jak i innymi regulacjami dotyczącymi wprost organizacji pracy w czasie epidemii, de facto pracodawca nie został wyposażony w dodatkowe możliwości wprowadzania rozwiązań legitymujących go np. do polecenia pracownikowi wykonania testu na COVID-19 wybranego rodzaju.
Obowiązek, czy uprawnienie?
Istnieje duża rozbieżność w środowisku prawniczym co do oceny w zakresie tego, czy dopuszczalne jest, aby pracodawca przeprowadzał testy na COVID-19 wśród swojego personelu i pozyskiwał informacje o ich wynikach. Powodem jest brak wyraźnego umocowania pracodawców do podejmowania działań zmierzających do nakazywania pracownikom wykonania testu na COVID-19 w sytuacji powzięcia wątpliwości co do stanu zdrowia, zagrażającego pozostałym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta