Czy samorządowe rezolucje podlegają nadzorowi
W praktyce pojawiają się istotne kontrowersje w związku z sądową kontrolą legalności uchwał samorządowych niezawierających norm prawnych. Czy możliwe jest poddanie takich „rezolucji" podejmowanych przez samorządy nadzorowi wojewodów?
Pod nazwą „uchwała" w rzeczywistości kryje się wiele różnych czynności prawnych.
Czym jest „uchwała"
Z teoretycznego punktu widzenia „uchwała" jest typową prawną formą działania dla organów kolegialnych. Analiza przepisów zawartych w ustrojowych ustawach samorządowych prowadzi do wniosku, że rady gminy, rady powiatów i sejmiki województw wykonują swoje kompetencje za pomocą dwóch rodzajów prawnych form działania administracji – uchwał, które są aktami normatywnymi lub aktami administracyjnymi lub bezczynnością (będącej czynnością materialno-techniczną). Trzeba zauważyć, że docelowo organy stanowiące powinny tylko podejmować uchwały. Bezczynność takich organów zasadniczo oznacza naruszenie prawa, które może zostać stwierdzone przez sądy administracyjne.
Z kolei pod pojęciem „uchwały" kryją się różnego rodzaju czynności prawne i faktyczne. Przyjmując za kryterium podziału obecność i charakter normy prawnej zawartej w uchwale można wyodrębnić:
- akty prawa miejscowego – uchwały zawierające generalne i abstrakcyjne normy prawne o charakterze powszechnie obowiązującym (np. regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, statut gminy);
- uchwały zawierające generalne i abstrakcyjne normy prawne obowiązujące tylko jednostki podległe organowi stanowiącemu (np. gminny...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta