Wyzwania handlu przyszłości
Część konsumentów, która zasmakowała wygody kupowania online, najprawdopodobniej trwale zmieni swoje nawyki. Sprzedaż detaliczna w Polsce nigdy już nie będzie działała tak, jak przed pandemią.
P andemia Covid-19 wywróciła handel detaliczny w Polsce do góry nogami. Przejściowe zamknięcie centrów handlowych oraz zakupy w ostrym reżimie sanitarnym przełożyły się na spadki ruchu w tego typu placówkach o kilkadziesiąt procent. Z drugiej strony w tym samym czasie eksplodowała popularność zakupów przez internet. Firma doradcza McKinsey, opisując zmianę zachowań konsumenckich wywołaną pandemią, posługuje się określeniem „dekada w kilka dni". Adopcja rozwiązań cyfrowych, w tym kupowania przez internet, wzrosła skokowo i – gdyby Covid się nie wydarzył – potrzebowalibyśmy dziesięciolecia, aby dojść do aktualnego poziomu. Przyszłość nadeszła nieoczekiwanie szybko i kluczowe pytanie, z którym mierzą się dzisiaj detaliści, dotyczy trwałości zmian zachowania konsumentów. Czy upowszechnienie szczepionki i pokonanie wirusa będzie równoznaczne z powrotem do starej rzeczywistości? Czy centra handlowe na powrót zaludnią się kupującymi, czy też może nowe nawyki zakupowe ukształtowane przez pandemię zostaną z nami na dłużej? Jak będzie wyglądała przyszłość handlu detalicznego?
Trwała zmiana
Aby spekulować na temat przyszłości, w pierwszej kolejności podsumujmy, co konkretnie wydarzyło się z polskim e-handlem w trakcie pandemii. Na podstawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta